AddComm

WEBINAR

‘Bereik je doelgroep! Zo communiceer je met Oud & Nieuw.’

share

De gezellige decembermaand is weer aangebroken. Met Black Friday net achter de rug en Sinterklaas, Kerst en oud en nieuw in het vooruitzicht, vliegen de marketinguitingen je deze periode om de oren. Maar hoe communiceer jij eigenlijk met oud en nieuw? En nee, we bedoelen hiermee niet of jij een ‘gelukkig nieuwjaar’-post deelt op je social media kanalen of al je klanten een handgeschreven kerstkaart stuurt. Waar we eigenlijk op doelen, is: hoe communiceer jij met verschillende doelgroepen? Jong en oud? Stuur je iedereen (nog) dezelfde boodschap via hetzelfde communicatiemiddel óf heb je hierin al stappen gezet en pas jij jouw content aan op de ontvanger?

Onze jongste en oudste medewerker –Anne-Fleur van der Veen en Nico Gunzeln– gaven een webinar waarin ze alles vertelden over het bereiken van jouw doelgroep aan de hand van onze drie pijlers Challenge, Control en Connect. En dat begint allemaal bij doelgroepsegmentatie. Klik hier om ‘m terug te kijken. Maar wat is dat precies?

Doelgroepsegmentatie: leer je (potentiële) klanten kennen

Wanneer je als organisatie een grote doelgroep wilt bereiken, kan je niet zomaar één manier van communiceren kiezen die voor iedereen werkt. Geen klant is hetzelfde. Iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeuren en dus zou idealiter ook niet elk proces hetzelfde moeten zijn. Daarom adviseren Anne-Fleur en Nico om de totale doelgroep op te delen in kleinere groepen en daar de juiste wijze van communiceren bij te zoeken. Om vervolgens de kanalen te bepalen die je in gaat zetten om deze subgroepen te benaderen. Hiermee kan een boodschap op maat worden afgestemd voor iedere subgroep om een grotere impact te realiseren. Anne-Fleur: “Bij grote doelgroepen wordt deze strategie vaak toegepast om meer mensen te benaderen op een manier die het beste aansluit op iedere individuele groep. In plaats van een uniforme stijl te kiezen die uiteindelijk niemand aanspreekt.”

“Doelgroepsegmentatie: deel de totale doelgroep op in kleinere groepen en zoek daar de juiste wijze van communiceren bij.”

– Nico Gunzeln – Key accountmanager @ AddComm

Segmenteren op basis van leeftijd

Doelgroepsegmentatie kan op basis van allerlei verschillende criteria. Van geografisch en demografisch tot sociaal-economisch, psychografisch of gedrag. In het webinar van Anne-Fleur en Nico leggen zij de focus op demografische segmentatie op basis van leeftijd. Want hoe bereik je de ‘oude’ en ‘nieuwe’ generatie? Betaalt iemand van 18 of 81 sneller een factuur na het ontvangen van een WhatsApp-bericht met betaallink, een factuur via de e-mail of een brief met acceptgiro? Nico: “Om hier een onderbouwd advies over te geven, doen we onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking. We hebben deze doelgroep opgesplitst in vier leeftijdscategorieën en stellen hen allemaal een tiental vragen. Hoe ontvang je nu informatie van bedrijven? Hoe wil je dat bedrijven met jou communiceren? Wat vind je irritant? Et cetera. De uitkomsten van dit onderzoek vormen de basis voor ons webinar. Want alleen door het aan de doelgroep te vragen, weet je wat ze willen en kan je daar vervolgens jouw toekomstige klantcommunicatiestrategie op aanpassen.”

Bereik je doelgroep! Schrijf je in voor het webinar van 17 december

Ben jij benieuwd hoe, waar en wanneer jij jouw doelgroep(en) het beste bereikt? Onze jongste en oudste medewerker –Anne-Fleur van der Veen en Nico Gunzeln– gaven een webinar waarin ze alles vertelden over het bereiken van jouw doelgroep aan de hand van onze drie pijlers Challenge, Control en Connect. En dat begint allemaal bij doelgroepsegmentatie. Klik hier om ‘m terug te kijken.

 

Kijk het webinar terug

Laat ons je meer vertellen over:

Webinar: ‘Bereik je doelgroep! Zo communiceer je met Oud & Nieuw.’

Leonie van der Veen
CEO AddComm

share

AddComm
Trendrapport

Technologie heeft de afgelopen jaren de manier waarop bedrijven en klanten met elkaar omgaan volledig op zijn kop gezet. Het gedrag en de voorkeuren van klanten veranderen door technologische innovaties namelijk continu. En ook de komende vijftien jaar blijft dat zo. Ben jij klaar voor de consument van 2035; een klant die steeds veeleisender wordt in hun verwachtingen ten aanzien van service?!

 

Ontvang nu

AddComm

Gerelateerde blogs