Technologie heeft de afgelopen jaren de manier waarop bedrijven en klanten met elkaar omgaan volledig op zijn kop gezet. Het gedrag en de voorkeuren van klanten veranderen door technologische innovaties namelijk continu. En ook de komende vijftien jaar blijft dat zo. Ben jij klaar voor de consument van 2035; een klant die steeds veeleisender wordt in hun verwachtingen ten aanzien van service?!
Om te zorgen dat jij klaar bent voor de klantcommunicatie trends van morgen, is AddComm achter de schermen druk bezig met het ontwikkelen van een trendrapport. Waarom, Hoe, en vooral wát je kan verwachten? CEO Leonie van der Veen vertelt erover in deze blog.
“Na de overname drie jaar geleden hebben wij ook een nieuwe strategie gedefinieerd: AddComm is Leading in Customer Communication. Dat betekent in onze ogen niet alleen dat we intern alles geregeld hebben qua kanalen en software om de klant gegarandeerd te bereiken. Maar ook dat wij laten zien aan de markt dat we vooroplopen. We weten wat er nu speelt in de markt én waar de markt naartoe gaat in de toekomst. En die kennis delen we ook met onze klanten en prospects, zodat zij ook stappen kunnen zetten richting optimale klantcommunicatie. Dat deden we het afgelopen jaar onder andere al met webinars, blogs en cases en dit jaar geven we daar vervolg aan door een ander geheim te onthullen: de vijf grootste klantcommunicatietrends van dit moment én de verwachte trends voor 2035. In de vorm van een onafhankelijk trendrapport”, vertelt Leonie ons over de aanleiding van dit trendrapport.
“Met het trendrapport willen we iedereen die iets doet met klantcommunicatie informeren en vooral ook inspireren”, vervolgt Leonie. “Zodat klantcommunicatie experts weten welke trends er zijn, welke trends wel en niet interessant zijn voor hun organisatie én hoe ze daar als bedrijf invulling aan kunnen geven. Het is een rapport dat continu in ontwikkeling is, en waarvan we de komende jaren ook nieuwe edities van willen lanceren. Want alleen zo blijven onze klanten en prospects hun klanten bereiken met optimale klantcommunicatie.” Maar hoe is het trendrapport tot stand gekomen? Wie bepaalt bijvoorbeeld welke trends in het rapport komen?
“We weten wat er nu speelt in de markt én waar de markt naartoe gaat in de toekomst. En die kennis delen we ook met onze klanten en prospects.”
– Leonie van der Veen – CEO @ AddComm
“Het trendrapport staat helemaal los van AddComm. We doen onafhankelijk onderzoek, dat wordt uitgevoerd door Potter Marktonderzoek. Dit betekent dus ook dat de respondenten de trends bepalen die uiteindelijk in het rapport komen”, vertelt Leonie over de hoe van het onderzoek. Wie er dan benaderd worden om deel te nemen aan het onderzoek? Leonie vertelt hier het volgende over: “Het onderzoeksteam heeft een kwalitatief onderzoek uitgezet onder C-level managers van banken, verzekeraars en pensioenfondsen, utility, incassobureaus, overheid- en belastingsamenwerkingen en woningcorporaties. Tijdens de interviews werd er gepraat over welke trends de experts zien op het gebied van klantcommunicatie, welke acties ze al zijn gestart om in te spelen op deze trends en er is samen gedroomd over hoe klantcommunicatie er in 2035 uitziet.
Ook is er is een kwantitatief onderzoek -in de vorm van een survey- uitgezet onder 1.000 respondenten die zich bezighouden met klantcommunicatie. Hierin werd onder andere gevraagd hoe organnisaties hun klantcommunicatie aanpassen op hun klanten, de impact van technologische ontwikkelingen en corona op het klantcommunicatieproces én de trends en kanalen voor 2035. De uitkomsten van beide onderzoeken worden gebundeld in een trendrapport, zodat we er samen met onze klanten én de markt voor kunnen zorgen dat iedere organisatie klaar is voor de uitdagingen van morgen!”
“Een ander tof onderdeel van het rapport worden de interviews met klantcommunicatie experts van banken, verzekeraars en pensioenfondsen, utility, incassobureaus, overheid- en belastingsamenwerkingen en woningcorporaties. We hebben onder andere Manager verbruik & verzenden Heleen Boer van Vattenfall gesproken over de toekomst van klantcommunicatie. CEO John Nootenboom van GGN over diversiteit en inclusie bij het incassobureau en directeur mail Bob van Ierland van PostNL over de kracht van aandacht. En er komen nog drie andere specialisten aan het woord, over de drie andere trends die het rapport halen.”
Jouw klanten ook in 2035 nog gegarandeerd bereiken? Of ben je benieuwd of trends zoals digitalisering, robotisering en hyperpersonalisatie het trendrapport halen? Zorg dan zeker dat je het trendrapport straks als eerste op je digitale deurmat ontvangt! Laat hieronder je e-mailadres achter en wij sturen het trendrapport naar je toe.