Digitalisering: het staat bij veel woningcorporaties al jaren op de agenda. En er valt voor woningcorporaties dan vooral veel winst te behalen op het huurincasso-proces. Het digitaliseren van het huurincasso-proces zorgt namelijk voor minder achterstanden, minder storno’s en een hogere klanttevredenheid. Ben je benieuwd hoe AddComm dit aanpakt en wat de voordelen zijn van digitalisering en automatisering van het huurincasso-proces? In deze blog gaan we er dieper op in.
Het overgrote deel van de huurincasso’s verloopt zonder problemen. Juist bij het gedeelte waar zich wél problemen voordoen, is met digitalisering veel winst te behalen. Als er (mogelijk) een probleem ontstaat bij het innen van de huur, wil je dat zo snel mogelijk weten. Met vroegsignalering kun je daarop inspelen. Het analyseren van gedrag uit het verleden biedt hier aanknopingspunten voor.
Heeft iemand vaker de huur pas overgemaakt na een herinnering of aanmaning? Dan kun je hem een apart incassotraject bieden. Hetzelfde geldt voor een huurder met regelmatige storno’s. Iemand die de eindjes aan elkaar moet knopen en niet altijd voldoende geld op zijn rekening heeft staan, komt ook in aanmerking voor een apart incassotraject.
In de praktijk blijkt dat een woningcorporatie niet alleen aan vroegsignalering kan doen. Veel corporaties werken dan ook samen met gemeenten en schuldhulpverleningsorganisaties. Samen proberen zij op tijd hulp te bieden om probleemsituaties te voorkomen en/of niet uit de hand te laten lopen.
Segmentatie van groepen huurders en het aanbieden van aparte incassotrajecten, noemen we ook wel customer journeys. Oftewel klantreizen. Een customer journey kan uitstekend geautomatiseerd worden.
Volg een storno automatisch op met een SMS-bericht waarin een betaallink verwerkt is. Zo voorkom je een achterstand. En je biedt een hoge mate van betaalgemak, waardoor de huurder sneller zal betalen. Een storno zou zelfs voorkomen kunnen worden door drie dagen voor de incassodatum een herinneringsbericht te sturen. Zo geef je de huurder de mogelijkheid om voldoende saldo op zijn of haar rekening te zetten.
Er zijn nogal wat mogelijkheden om het huurincasso-proces zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Veel komt aan op snelheid, gemak en nauwkeurigheid. Middelen die vaak ingezet worden, zijn onder andere:
Door verschillende communicatiekanalen in te zetten, is de kans dat het bericht de huurder bereikt groter. De kunst is vervolgens om het juiste kanaal aan de juiste huurder te koppelen. Ook hierin kan segmentatie een grote rol spelen. Jonge huurders zijn gewend digitaal te communiceren, terwijl een ouder iemand wellicht liever een brief via de post wil. Deze communicatie-op-maat aanpak levert niet alleen een hogere respons op, maar het verbetert ook de klanttevredenheid.
“Door verschillende communicatiekanalen in te zetten, is de kans dat het bericht de huurder bereikt groter. De kunst is vervolgens om het juiste kanaal aan de juiste huurder te koppelen.”
– Leonie van der Veen – CEO @ AddComm
Maar… daar heb ik toch de IT-afdeling voor nodig?
Dat komen we in de praktijk vaak tegen. Managers in woningcorporaties die graag per WhatsApp zouden communiceren met hun huurders. Of een huurincasso automatisch willen opvolgen met een herinnering. Maar het toevoegen van nieuwe kanalen toevoegen en het bouwen van geautomatiseerde customer journeys, kost de IT-afdeling veel tijd. Tijd die vaak beperkt en kostbaar is. Daar bieden wij een oplossing voor met ons eigen workflow platform.
Meer weten over workflows voor woningcorporaties of het digitaliseren van jouw huurincasso-proces? Vraag vrijblijvend een demo aan door één van onze consultants. Of neem contact met ons op.