AddComm

BLOG

Vijf tips over hoe je vaker een machtiging krijgt voor automatische incasso

share

Wil je geen last meer hebben van te late betalingen? Zorg dan dat je als creditmanager een machtiging krijgt voor automatische incasso van je debiteuren. Maar hoe verkrijg je vaker een machtiging voor automatische incasso? Wij delen in dit blog vijf tips over hoe je vaker een machtiging krijgt voor automatische incasso via e-Mandate.

Verkrijg een e-Mandate voor een SEPA-machtiging

Het is allereerst goed om te weten dat je een SEPA-machtiging nodig hebt om automatisch te mogen incasseren. SEPA is binnen de Europese Unie in het leven geroepen om het betalingsverkeer binnen de Eurozone te standaardiseren. Je kunt een SEPA-machtiging op papier geven, maar ook digitaal. Een digitale incassomachtiging noemen we ook wel een e-Mandate. Een e-Mandate wordt afgegeven via de digitale bankomgeving van de consument. In deze blog focussen we ons dan ook op tips over het vaker verkrijgen van een machtiging voor automatische incasso via een e-Mandate.

1. Benadruk de voordelen en wek vertrouwen

Het belangrijkste is dat de klant overtuigd is van de voordelen van een automatische incasso. Benadruk daarom de voordelen. Het gemak van een automatische incasso is dan het grootste voordeel.

Daarnaast is het belangrijk dat je het vertrouwen van de klant wint. Hij moet jou immers toestemming geven om eenmalig of periodiek geld van zijn rekening te incasseren. Ook kan hij met een digitale incassomachtiging de betaling niet storneren. Een digitale incassomachtiging wordt namelijk gezien als een soort contract. De klant moet er dus op kunnen vertrouwen dat de machtiging voor automatische incasso niet wordt misbruikt.

2. Maak het zo makkelijk mogelijk: creëer een machtiging voor automatische incasso via een betaallink

Klanten verwachten een vlekkeloze betaalervaring. Betalen is nu eenmaal niet het meest leuke onderdeel van een aankoop. En zeker als het gaat om zaken als belastingen, huurincasso’s of facturen voor energielevering. Dan is gemak een vereiste. Veel klanten vinden een digitale factuur al prima. Bijvoorbeeld via een PDF. Maar een betaallink in een e-mail of SMS is natuurlijk veel makkelijker.

Met digitaal factureren biedt je de klant vervolgens verschillende mogelijkheden aan om te betalen. Bijvoorbeeld in twee klikken via iDEAL, via een betalingsregeling (onder jouw voorwaarden uiteraard) of je kunt een e-Mandate verkrijgen. Zo maak je het de klant gemakkelijk om een machtiging voor automatische incasso af te geven.

3. Zet je printfactuur om naar automatische incasso

Er zijn nog steeds klanten die hun facturen geprint via de post ontvangen. Maar aan het versturen van een geprinte factuur zijn hogere kosten verbonden dan aan het verzenden van een factuur via de digitale snelweg. Daarom adviseren wij om ook deze mensen een digitale incassomachtiging af te laten geven. Dit bespaart je niet alleen geld, maar ook tijd!

Een manier hiervoor is het inzetten van een QR-code. Deze wordt geplaatst op de factuur. Na het scannen van de code met de mobiele telefoon, komt de klant op een betaalpagina. Hier kan vervolgens een e-Mandate worden afgegeven.

4. Stuur een bedankberichtje

Heeft iemand betaald? Laat dan eens wat van je horen! Stuur een berichtje waarin je hem bedankt voor de betaling. Daarnaast kun je zo’n bericht ook direct gebruiken om een machtiging voor automatische incasso te verkrijgen. Dat is klantvriendelijk én zorgt voor meer incassomachtigingen.

5. Motiveer late betalers om een e-Mandate af te geven

Sommige debiteuren kunnen niet betalen, anderen willen het niet en dan heb je nog de groep die het vaak vergeet. Vooral de laatste groep heeft zelf ook baat bij een automatische incasso. Zij hoeven dan immers niet meer aan de betaling te denken.

Je kunt deze groep betalers motiveren om een e-Mandate af te geven. Bijvoorbeeld door enkele dagen voor het verstrijken van de betaaldatum een herinnering te sturen met de mogelijkheid een machtiging voor automatische incasso af te geven. Na het verstrijken van de betaaldatum stuur je een herinnering. Ook in dit bericht kun je de mogelijkheid bieden voor het afgeven van een digitale incassomachtiging.

Automatiseer je creditmanagement met ons omnichannel communicatieplatform

Alle bovengenoemde tips zijn eenvoudig te realiseren met ons omnichannel communicatieplatform. Doordat het digitaal factureren volledig te integreren is in het platform, kan alle communicatie rondom het betaalproces geautomatiseerd worden.

Het grote voordeel van ons platform is dat je als creditmanager zelf aan de knoppen zit. Je beheert zelf de templates, de content en de kanalen. En je bouwt eenvoudig geautomatiseerde communicatieflows. De IT-afdeling heb je dus niet meer nodig.

Wil je meer informatie over hoe je vaker een machtiging voor automatische incasso verkrijgt met ons omnichannel communicatieplatform? Vraag dan vrijblijvend een demo aan door één van onze consultants.

share

Laat ons je meer vertellen!