AddComm

Interview

“The Internet Tidal Wave”

share

Houdt de mens de controle of zijn de mogelijkheden van techniek niet meer te stoppen?!

Het was Bill Gates die in 1995 als één van de eerste tech-CEO’s de enorme vloedgolf van internet voorspelde in zijn memo ‘The Internet Tidal Wave’: “The Internet is a tidal wave. It changes the rules. It is an incredible opportunity as well as [an] incredible challenge.”

“Waar Gates in 1995 nog werd uitgelachen om zijn visie op het internet, denk ik dat hij nu juist degene is die lacht”, zegt Arne. “We geven tegenwoordig immers duizenden euro’s uit om onze website bovenaan in Google te krijgen, we streamen erop los op platforms als YouTube en Netflix én we vergaderen online, via Microsoft Teams. En wie weet communiceren we straks alleen nog maar in een virtuele wereld.”

Digitalisering & automatisering veranderden de manier van communiceren

Techniek ontwikkelt zich razendsnel. Dat bewijzen de afgelopen jaren wel. “Sinds de oprichting zijn we bij AddComm al bezig met klantcommunicatie zo simpel, persoonlijk en overzichtelijk mogelijk te maken. Digitalisering en automatisering spelen hierin een belangrijke rol. Voor ons begon dat al in 2000 toen we naast gepersonaliseerd ook full colour gingen printen. Waar drukkers met een grote plaat 100.000 keer hetzelfde maakte, was bij ons elke print uniek. En tegenwoordig kunnen klanten in ons low-code platform ook zelf hun teksten aanpassen, bedrijf- en communicatieprocessen uittekenen en data uitwisselen tussen verschillende systemen. We koppelen mensen en systemen als het ware aan elkaar, zodat de klant gegarandeerd bereikt wordt én zij zelf kunnen bepalen hoe en wanneer zij klantcommunicatie ontvangen.”

“Er komt een punt waarop mensen denken ‘waarom zou ik het zelf doen, als Google het ook voor mij kan doen’”

– Arne van der Veen – CINO @ AddComm

Alles is IT in 2035, maar accepteren wij dat ook?

“Niet alleen de consument, maar ook onze klanten willen meer en meer de regie. Ze willen communicatieflows uitdenken en implementeren, in plaats van dat ze het uitbesteden aan een IT’er. Dat komt deels omdat technisch personeel steeds schaarser is geworden en we simpelweg niet meer alles bij een IT-er kunnen neerleggen. Alles is IT geworden. Waar je in 1996 nog een domme nerd was als je iets met computers kon, runnen nerds tegenwoordig de wereld. Grote techbedrijven, zoals Google, zie ik dan ook als onze grootste concurrent. Die zijn ondertussen al zó ver dat mensen straks niets meer zelf hoeven te regelen, omdat Google het al weet. We moeten er alleen wel voor zorgen dat we zelf de controle houden. Want moeten we het wel willen dat Google straks op basis van je zoekverkeer en je agenda vliegtickets boekt voor je vakantie en je baas vervolgens op de hoogte stelt dat je er twee weken niet bent? Technisch denk ik dat dit nu al mogelijk is. We wachten alleen nog op het punt dat de mensen het ook gaan accepteren. Misschien komt dat in 2035, misschien eerder. Maar er komt hoe dan ook een punt waarop mensen gaan denken ‘Waarom zou ik het zelf doen, als Google het ook voor mij kan doen?’. Dat bespaart immers tijd. En tijd is toch je kostbaarste bezit?!”

De kijk- en speeltips van Arne van der Veen

Wat in 2035 de (on)mogelijkheden zijn van techniek en klantcommunicatie, is volgens Arne maar moeilijk te voorspellen. In zijn ogen komen de volgende films en games wel héél erg in de buurt van waar we naartoe gaan:

  • Ready Player One @Netflix
  • Horizon @PS5
  • The Great Hack @ Netflix

Ben jij klaar voor de uitdagingen van morgen?

Jouw klanten ook in 2035 nog gegarandeerd bereiken? Download dan het trendrapport ‘dé 4 trends in klantcommunicatie’. Hierin lees je alles over trends als de klant bepaalt, technologie, wetgeving en MVO. Laat hieronder je (e-mail)adres achter en wij sturen het trendrapport naar je toe.

Laat ons je meer vertellen over:

“The Internet Tidal Wave”

Leonie van der Veen
CEO AddComm

share

AddComm
Trendrapport

Technologie heeft de afgelopen jaren de manier waarop bedrijven en klanten met elkaar omgaan volledig op zijn kop gezet. Het gedrag en de voorkeuren van klanten veranderen door technologische innovaties namelijk continu. En ook de komende vijftien jaar blijft dat zo. Ben jij klaar voor de consument van 2035; een klant die steeds veeleisender wordt in hun verwachtingen ten aanzien van service?!

 

Ontvang nu

AddComm

Gerelateerde blogs