Factureren via Facebook en WhatsApp

Like de factuur!

Studenten alleen via post benaderen: hopeloos verouderd, stelt Chris van der Veen van Addcomm Group. Hij is gespecialiseerd is multichannel klantcommunicatie: facturen en herinneringen via alle mogelijke kanalen bezorgen. 

Wat is anno 2014, met name bij studenten, de belangrijkste factor bij factureren?

"Actuele data is key. Tegenwoordig bepaalt de ontvanger via welk kanaal hij bereikbaar is. Dat kan alles zijn: email, Whatsapp, Finbox, sms, Facebook, Twitter, soms reguliere post. Als ik mijn 16-jarige zusje een email stuur, hoor ik drie weken niets. Op een Whatsapp krijg ik binnen vijf minuten antwoord. Daaraan moet je je als schuldeiser aanpassen."

Stel, een onderwijsinstelling wil overstappen naar digitaal en/of multichannel factureren. Wat is dan de valkuil?

"Geen of achterhaalde data. Een school die studenten effectief wil bereiken, zal actief gegevens moeten verzamelen. Een actueel Facebook-adres. Mobiele nummer. Twitter-account. Enzovoorts. Veel bedrijven zijn email-adressen aan het verzamelen, terwijl de wereld sneller gaat."

Wat werkt het best?

"Ik kijk vaak eerst of iemand zich heeft aangemeld voor Finbox. Dat geeft duidelijk zijn voorkeur aan: facturen graag rechtstreeks naar internetbankieren. Daarna: social media en sms. Zeker bij jongeren, dat komt rechtstreeks op de smartphone binnen. Dat wordt veel te weinig benut. We kunnen het betaalverzoek, de DigiAccept, via alle kanalen sturen. Email, sms, Facebook.... Soms stuur je een brief, als dat bij de persoon past. De mix is belangrijk: krijgen we op een email geen reactie, dan gebruiken we daarna een ander kanaal."

Wat is het voordeel?

"Met de multichannel aanpak bereik je ze beter. Drie keer een email naar een oud adres werkt niet. In het incasso-traject scoren wij 78 procent waar soms 50 tot 60 procent gangbaar is. Het bespaart een hoop geld. Ik ken bedrijven die vijfduizend euro per dag aan postzegels besparen."

Bron: dit interview staat in Creditmind, het relatietijdschrift van GGN