Maatschappelijk Verantwoord Incasseren (MVI): overal waar je als creditmanager komt, word je met deze term om de oren geslagen. Persoonlijk contact met de debiteur wordt steeds belangrijker. Er wordt kritisch gekeken naar de hoge incassokosten, die de schuldenaar alleen maar dieper in de schulden drukken, terwijl betaling van de factuur uitgesteld wordt.
Een minnelijk traject -waarbij rekening gehouden wordt met de persoonlijke situatie van de debiteur- lijkt een betere oplossing. Maar hoe pak je dat aan in een tijd waarin men juist zo gericht is op een efficiënt creditmanagementproces? En waarbij je handmatige acties zoveel mogelijk probeert te vermijden? Automatisering en persoonlijk contact lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan. Gaat automatisering wel samen met Maatschappelijk Verantwoord Incasseren?
Iedereen maakt wel eens fouten. Daar zijn we mens voor. Debiteuren zijn ook gewoon mensen. Mensen die fouten kunnen maken. Opzettelijk of onopzettelijk. De kern van het idee achter Maatschappelijk Verantwoord Incasseren is dan ook het ‘zien van de mens’ achter de debiteur.
Een debiteur is niet een vordering op een papiertje. Of een openstaand bedrag wat nog betaald moet worden. Een debiteur is die alleenstaande moeder in de bijstand die kleding moet kopen voor haar twee kinderen. Of een drukbezette tweeverdiener die simpelweg vergeten is zijn energierekening te betalen. En ja, die debiteur is ook die wanbetaler die slordig is en die je flink op de huid moet zitten om hem aan te zetten tot actie.
Om de situatie van de debiteur te kunnen begrijpen, is persoonlijk contact de sleutel. De meeste incassomedewerkers kennen hun pappenheimers wel. Zij hebben snel genoeg door of iemand echt in een moeilijke situatie verkeert en te goeder trouw is, of dat iemand gewoon wat extra aansporing nodig heeft om in actie te komen. En op basis daarvan kun je een betalingsregeling afspreken of, in het geval van de wanbetaler, wat stevigere afspraken maken. Maar hier zit de crux. Persoonlijk contact kost tijd.
Iedere debiteur die te laat betaalt zelf bellen, is geen optie. En het liefst wil je zoveel mogelijk automatiseren om je incassoproces efficiënter te maken. Hierdoor zit je als creditmanager een beetje tussen twee vuren in. Maar… goed nieuws: automatisering is namelijk juist de sleutel tot Maatschappelijk Verantwoord Incasseren!
“Een debiteur is niet een vordering op een papiertje. Een debiteur is die alleenstaande moeder in de bijstand die kleding moet kopen voor haar twee kinderen.”
– Leonie van der Veen – CEO @ AddComm
Wat komt er allemaal kijken bij automatisering? Nou, data bijvoorbeeld. En een manier om iets met die data te doen. Zoals een factuur genereren en die factuur versturen naar de debiteur. Die acties genereren zelf ook weer data. De factuur moet betaald worden en het resultaat daarvan kun je meten. Betaalde de debiteur direct, net op tijd of misschien te laat? Als je dat weet, kun je daar wat mee doen.
Iemand die de afgelopen tien maanden iedere keer een week te laat betaalde, zal dat deze maand waarschijnlijk weer doen. Ga je dan weer een aanmaning sturen of bel je die persoon op om te vragen wat de reden voor zijn te late betalingen is? Misschien krijgt hij zijn salaris wel een week later, waardoor hij te laat betaalt. Met slimme automatisering kun je in dat geval de factuur ook een week later sturen. Het voorkomt een aanmaning met bijkomende kosten én het verhoogt de klantervaring.
Automatisering en Maatschappelijk Verantwoord Incasseren staan dus niet lijnrecht tegenover elkaar. Het kan elkaar juist versterken. Zo kun je door automatisering voor iedere debiteur een op maat gemaakte customer journey aanbieden. Hierbij wordt rekening gehouden met het betaalgedrag in het verleden. Maar bijvoorbeeld ook met het best converterende kanaal. Reageert de debiteur sneller op een factuur per SMS, dan op een factuur per e-mail? Dan stuur je de volgende factuur natuurlijk weer per SMS. Zo snijdt het mes ook nog eens aan twee kanten. Je incasseert via het kanaal dat de voorkeur heeft van de debiteur én je krijgt eerder betaald.
Een andere toepassing van automatisering in combinatie met Maatschappelijk Verantwoord Incasseren, is het aanbieden van betalingsregelingen. Zo zorg je ervoor dat er een betalingsregeling wordt aangeboden als een vordering boven een bepaald bedrag komt. Wellicht zelfs in combinatie met een bepaald klantprofiel! Met onze oplossing digitaal factureren is zoiets eenvoudig in te regelen.
Meer weten over Maatschappelijk Verantwoord Incasseren en automatisering in het incassoproces? AddComm ondersteunt creditmanagementafdelingen en incasso-organisaties bij het automatiseren van hun creditmanagementproces. Door slimme automatisering verlagen wij de DSO en we bieden customer journeys op maat aan. Neem vrijblijvend contact op via 033 – 454 9000 of vraag een demo aan.