Een goede klantervaring is voor elk bedrijf belangrijk. Maar met name voor (semi)overheidsorganisaties is het een vereiste. Burgers worden namelijk steeds kritischer. En om écht verschil te kunnen maken, is klantbeleving de enig overgebleven concurrentiestrategie. Customer Journey Management (CJM) wordt steeds vaker toegepast om alle contactmomenten te optimaliseren. Betalen is zo’n contactmoment. Geautomatiseerd creditmanagement helpt organisaties om dit gedeelte van de customer journey te verbeteren. Het resultaat? Door creditmanagement te automatiseren, stuur je het bericht op het juiste moment en via het juiste kanaal naar de burger, waardoor je het betaalgemak verhoogt.
We schreven het al: burgers worden steeds kritischer. Kritischer in het algemeen, maar zeker als het gaat om de overheid. Social media worden gebruikt om ongenoegen te uiten en de reviews op Google voorspellen niet veel goeds.
De meeste burgers hebben het dan ook niet makkelijk. Ze zijn druk op het werk, moeten hun kinderen naar zwemles brengen, zelf naar de sportschool en ga zo maar door. Als ‘s avonds op de bank dan de mail wordt geopend, is de meeste energie wel verdwenen. Een bericht in de Berichtenbox van MijnOverheid met een betaalverzoek heeft dan niet de meeste aandacht. En laat dit nou het moment zijn dat je als (semi)overheidsorganisatie het verschil moet maken.
Dit is het moment waarop je bericht duidelijk moet zijn. Helder taalgebruik. Een overzichtelijke opmaak en een duidelijke call-to-action. En als de burger op dit moment zijn belastingaanslag ontvangt, is dit hét moment waarop geautomatiseerd creditmanagement waarde toevoegt.
Automatisering zorgt ervoor dat je de kracht van data inzet in het creditmanagementproces. Denk bijvoorbeeld aan historisch betaalgedrag. Betaalde een debiteur zijn vordering de afgelopen vijf jaar in het weekend? Dan stuur je hem in het zesde jaar de factuur of belastingaanslag natuurlijk niet op maandag, maar op donderdag of vrijdag.
Is het zomervakantie en 30 graden? Grote kans dat veel mensen genieten van een dagje op het strand. Stuur je dan een betaalverzoek per post of stuur je een SMS met een betaallink? De kans is groter dat een SMS direct gelezen wordt. Met een betaallink is de factuur vervolgens gemakkelijk te voldoen vanuit de strandstoel.
“Automatisering zorgt ervoor dat je de kracht van data inzet in het creditmanagementproces.”
– Arne van der Veen – Chief Innovation Officer @ AddComm
Hoe gemakkelijk je het de debiteur ook maakt, hoe to-the-point je teksten ook zijn en welk kanaal je ook kiest: communicatie is altijd tweerichtingsverkeer. Nauwkeurigheid bij het versturen van een betalingsverzoek is dan ook van groot belang. Als afdeling creditmanagement doe je er alles aan om het foutpercentage zo laag mogelijk te houden. Maar toch kan het voorkomen dat een debiteur een vraag heeft of bezwaar wil maken. Hoe makkelijk is het dan voor hem of haar om dit te doen?
Zet formulieren in binnen het creditmanagementproces, waarmee je communicatie tweerichtingsverkeer maakt. Als je een betaallink stuurt, geef dan ook de mogelijkheid om een terugbelverzoek achter te laten. Of biedt de mogelijkheid om gegevens te updaten. Bijvoorbeeld als een eerdere e-mail gebounced is. Stuur dan een SMS met het verzoek het juiste e-mailadres in te vullen. Zo verbeter je ook nog eens de datakwaliteit.
Geautomatiseerd creditmanagement heeft de potentie de klantervaring op een belangrijk moment in de customer journey sterk te verhogen. Bovendien helpt het je als kredietmanager om de DSO (Days Sales Outstanding) te verlagen. En door de inzet van meer kanalen, bereik je de debiteur vaker. Maar hoewel de voordelen onderkend worden, is er in de praktijk vaak een groot obstakel: de capaciteit van de IT-afdeling. Niet dat die IT’ers niet willen helpen, ze hebben simpelweg de tijd niet.
Met het omnichannel communicatieplatform van AddComm heb jij dé oplossing in handen. Door de open infrastructuur kun je gebruikmaken van data uit alle systemen binnen het bestaande IT-landschap. Met de krachtige workflows automatiseer je het proces van incasseren, herinneren en aanmanen. Templates zijn eenvoudig te wijzigen en je past gemakkelijk zelf personalisatie toe in de drag-en-drop content editor. Hierdoor heb jij de IT-afdeling niet meer nodig én heb je de mogelijkheden voor geautomatiseerd creditmanagement in handen.
Neem de regie over het kanaal, de content en de templates zonder de hulp van IT. Met ons omnichannel platform heb jij de touwtjes in handen.