December; de maand van de lijstjes, foute kerstmuziek, jaaroverzichten en gezelligheid met vrienden en familie. Hét perfecte moment om samen met CEO Leonie van der Veen en CINO Arne van der Veen terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar 2022.
Ook bij AddComm doen we dit jaar aan een jaaroverzicht met als thema ‘focus en strategie’. Want dat was wat in 2021 centraal stond, vertelt Leonie ons: “Nadat wij als nieuwe generatie famillieleden het bedrijf hebben overgenomen, vonden we het ook belangrijk dat het echt óns verhaal werd. Dit verhaal hebben we vervolgens vertaald naar een nieuwe strategie, visie, branding en website, die april dit jaar zijn gelanceerd.” Arne vertelt vervolgens dat er heel goed is gereageerd op de lancering van de nieuwe identiteit: “De nieuwe identiteit matcht gewoon heel goed met wie we zijn en waar we naartoe willen. En dat merkt onze omgeving ook. Vroeger hoorden we nog wel eens ‘AddComm is het best bewaarde geheim’, maar tegenwoordig horen we dat eigenlijk nauwelijks meer. We zijn zichtbaarder geworden en delen veel meer informatie, in plaats van dat we het bij onszelf houden. Een professionaliseringsslag waar we zeker mee doorgaan.”
Volgens Leonie en Arne was 2021 overall een supermooi jaar, met veel nieuwe ontwikkelingen. Arne: “We hebben niet alleen een aantal mooie nieuwe oplossingen gemaakt, maar we mochten ook nieuwe klanten verwelkomen. En er is veel aandacht besteed aan onze interne organisatie, om meer betrokkenheid bij medewerkers te creëren.” De absolute hoogtepunten? Volgens Leonie waren dat het binnenhalen van een aantal hele grote klanten, de oplevering van de ballenbak én het neerzetten van een hele heldere strategie en visie. Arne werd juist heel blij van de weken dat er gezamenlijk op kantoor gewerkt mocht worden. Maar ook het 25 jaar AddComm-feest én de ontwikkeling van nieuwe producten zijn hem bijgebleven.
“Door corona kwam het digitaliseren van klantcommunicatie in een stroomversnelling terecht, en dat heeft ons natuurlijk veel moois gebracht. Maar tegelijkertijd is Covid-19 ook één van onze grootste uitdagingen geweest. Want hoe houd je mensen betrokken met al het thuiswerken?”, vertelt Leonie. “Gelukkig hebben we ons 25-jarig bestaan in september nog live, met z’n allen, kunnen vieren. Maar in deze decembermaand moesten we op zoek naar creatievere manieren om elkaar te ontmoeten en ‘connected’ te blijven. Met een drive-through sinterklaasfeest voor de (klein)kinderen van onze medewerkers en een drive-in bioscoop met kerst is dat denk ik wel goed gelukt!”. Arne vult aan: “Toch heb ik het afgelopen jaar de reuring en creativiteit die ontstaat als je samen op kantoor werkt, wel heel erg gemist. Bedrijven onderschatten weleens hoeveel werk er wordt verzet bij de koffieautomaat. Daar ontstaan spontaan de creatiefste ideeën. En dat is thuis, via Teams, toch een stuk lastiger te realiseren. Ik hoop dan ook dat we elkaar aankomend jaar weer vaker reallife op kantoor mogen ontmoeten”.
“Een ander belangrijk thema dit én aankomend jaar is de professionaliseringsslag van onze organisatie.”
– Leonie van der Veen – CEO @ AddComm
“Een ander belangrijk thema dit én aankomend jaar is de professionaliseringsslag van onze organisatie”, vertelt Leonie. “Hiervoor hebben we onder andere geïnvesteerd in The Predictive Index, assessment tooling waarmee wij kunnen achterhalen wat iemands talenten en persoonlijke drijfveren zijn. Zo kunnen we medewerkers in hun kracht zetten, zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn. In plaats van dat ze in een bepaalde functie worden gedrukt en niet het maximale uit zichzelf halen. Afgelopen jaar hebben we dit al doorgevoerd binnen het salesteam en in 2022 willen we dit verder doortrekken naar de rest van de organisatie.”
“Zonder andere teams tekort te doen, willen wij toch onze credits geven richting team productie”, zegt Leonie. “Daar zijn de afgelopen 1,5 jaar -ondanks alle coronamaatregelen- flinke stappen gezet qua professionalisering door onze productiemanager Bert Buurma. De manier van werken is stevig aangepakt, waardoor medewerkers nu elk onderdeel van het proces beheersen. Zo zijn ze breder inzetbaar. Er is een echt team ontstaan, de tijdigheid en kwaliteit van onze offline klantcommunicatie zijn verbeterd én en de kwaliteit is aanzienlijk verhoogd. Iets waar we met zijn allen heel trots op mogen zijn!”
“In 2022 gaan we steeds meer van ‘onze geheimen’ delen met onze klanten en prospects”, vertelt Leonie wanneer we haar vragen naar de plannen van komend jaar. “We gaan verder met het geven van webinars over het digitaliseren en optimaliseren van het klantcommunicatieproces en -spoileralert- we brengen in maart een trendrapport uit met de vijf belangrijkste klancommunicatietrends.” Arne: “Een ander agendapunt is het verbeteren van de service richting onze klanten en het bedenken van nieuwe, betere en efficiëntere oplossingen. Dat noemen wij Leading Customer Communication.”
Ben jij benieuwd wat AddComm voor jouw organisatie kan betekenen? Nu en in de toekomst.