Zo verhoog je de betrokkenheid bij pensioencommunicatie

Zet slimme technologie in voor een hogere betrokkenheid bij pensioencommunicatie.

De betrokkenheid van pensioendeelnemers bij hun pensioen is vaak laag. Door slimme inzet van data en technologie is het mogelijk de betrokkenheid bij pensioencommunicatie te verhogen.

Denk bijvoorbeeld aan segmentatie van deelnemers waardoor je een jonge pensioendeelnemer via een ander kanaal benadert dan een deelnemer die bijna de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. In deze blog leggen we uit hoe je met slimme technologie een hogere betrokkenheid bij pensioencommunicatie kan realiseren.

Pensioencommunicatie is geen eenrichtingsverkeer!

Voor pensioenmaatschappijen kan het wel eens zo voelen. Eens in de zoveel tijd stuur je een bericht naar een pensioendeelnemer, maar reactie blijft uit. Waar doe je het eigenlijk voor? Nou ja, volgens de Pensioenwet ben je natuurlijk verplicht goed te communiceren naar de deelnemers. Maar de lage betrokkenheid is niet echt motiverend. E-mails worden niet gelezen of bouncen zelfs, laat staan dat deelnemers doorklikken naar hun persoonlijke omgeving.

Toch zou het niet zo moeten zijn. Pensioencommunicatie zou twee kanten op moeten werken. Een verandering in je pensioensituatie is immers best belangrijk voor je financiële planning. Maar hoe zorg je ervoor dat pensioencommunicatie tweerichtingsverkeer wordt?

Pensioencommunicatie via het juiste kanaal

Voor het verhogen van de betrokkenheid bij pensioencommunicatie is de juiste kanaalkeuze van belang. Beter nog: het laten kiezen van het juiste kanaal. Immers, als pensioenorganisatie hoef je niet het kanaal te bepalen voor de deelnemer. De pensioendeelnemer kan dat veel beter zelf doen. Een net-afgestudeerde starter ontvangt zijn pensioencommunicatie wellicht het liefst per e-mail of zelfs per SMS, terwijl een ouder iemand liever een brief wil ontvangen.


Zelf de touwtjes in handen?

Neem de regie over het kanaal, de content en de templates zonder de hulp van IT. Met het omnichannel platform Flowize heb jij de touwtjes in handen.


Pensioencommunicatie op het juiste moment

Het moment van communiceren speelt ook een grote rol. Zo kun je ervoor kiezen om pensioencommunicatie rondom belangrijke 'life-events' te versturen. Als iemand gaat trouwen, een huis koopt of vader of moeder wordt. Rondom dit soort moment gaat men meer nadenken over de toekomst en financiële planning. Een pensioendeelnemer zal hierdoor eerder openstaan voor pensioencommunicatie.

Maak het ze makkelijk!

Maak het je pensioendeelnemers gemakkelijk. Zorg voor begrijpelijke teksten die to-the-point zijn in plaats van met vakjargon doorspekte brieven. En niet alleen het taalgebruik verdient aandacht. Denk ook aan de actie die je de deelnemer wilt laten uitvoeren. Stuur je een brief en wil je dat de ontvanger je website bezoekt? Plaats dan eens een QR-code op de brief. De ontvanger kan de code scannen met zijn telefoon en komt direct op de juiste pagina terecht.

Het omnichannel communicatieplatform voor pensioencommunicatie

Nieuwe kanalen kiezen, personalisatie, QR-codes plaatsen: in veel organisaties zijn dit IT-aangelegenheden. En we weten allemaal: de IT-afdeling is druk. Maar als communicatieadviseur wil je door. AddComm biedt hiervoor het omnichannel communicatieplatform Flowize.

Met Flowize heb je zelf de regie in handen. Ieder kanaal staat tot je beschikking. Templates en content beheer je zelf en met de krachtige workflow engine automatiseer je eenvoudig repeterende handelingen. Wil je meer weten over Flowize voor pensioencommunicatie? Vraag dan vrijblijvend een demo aan.

Verhoog de betrokkenheid bij pensioencommunicatie

Vraag vrijblijvend een demo aan van het omnichannel communicatieplatform Flowize door één van onze consultants.

Demo Flowize