In een wereld van digitalisering en automatisering maken we het onszelf graag gemakkelijk. Het licht doen we aan met een spraakcommando en pinnen doen we contactloos. Maar met het betalen van een rekening is dat anders. Waarom betalen we rekeningen dan nog steeds door een IBAN-nummer, de naam van het bedrijf en het factuurnummer over te typen? En waarom worden acceptgiro’s nog per post verstuurd, met de kans dat een rekening niet aankomt? We zouden het onszelf zoveel makkelijker maken als we dit handmatige en foutgevoelige proces digitaliseren. Zo creëer je een betere cashflow. En dat is waar je als financieel manager naartoe wilt. In deze blog lees je hoe een digitale acceptgiro je daarbij helpt en wat de voordelen zijn van digitaal factureren.
Om het jouw klanten zo makkelijk mogelijk te maken om te betalen, wil je zoveel mogelijk op een manier communiceren die past bij de wensen van de individuele consument: 1-op-1-klantcommunicatie noemen we dat. De ene consument wil op digitale wijze de rekening ontvangen, de andere wil liever nog iets op papier krijgen.
Met de papieren acceptgiro zijn we allemaal bekend, alhoewel die steeds meer uitgefaseerd wordt. Gelukkig kan het ook digitaal. Met een digitale acceptgiro krijgt jouw consument een betaalverzoek waar hij in enkele klikken aan kan voldoen. In het betaalverzoek staat een betaallink waarmee de klant naar een webpagina wordt gestuurd om te betalen. Typefouten zijn verleden tijd, want alle gegevens staan al ingevuld. De klant hoeft alleen nog maar een betaalmethode te kiezen, de betaling te bevestigen en klaar is Kees! Door het gemak van een digitaal betaalverzoek is de conversie van verzoek naar betaling torenhoog. Voor de consument optimaal gemak en voor jou een betere cashflow.
Gemak: dit is toch wel één van de belangrijkste voordelen van een betaallink. De klant hoeft geen gegevens meer over te nemen. In tegenstelling tot facturen via een PDF-factuur. Alle gegevens zijn immers in de dynamische URL verwerkt en staan dus al ingevuld. Ideaal!
Snelheid: doordat de klant geen gegevens meer hoeft over te nemen, is de betaling snel uitgevoerd. Even klikken op de link, de betaalmethode kiezen en bevestigen. Perfect voor betalingen via smartphone.
Meer geslaagde betalingen: een betaallink is niet alleen gemakkelijker en sneller. Het levert ook een hoger percentage geslaagde betalingen op. Wist je dat een IBAN-nummer maar liefst 34 tekens mag bevatten? Dan is een vergissing snel gemaakt. Omdat bij een betaallink de gegevens al staan ingevuld, stijgt het percentage geslaagde betalingen.
Betere cashflow: de genoemde drie voordelen hierboven leiden samen tot het vierde voordeel; namelijk een betere cashflow. Omdat je het jouw klant gemakkelijker maakt om snel te betalen en het percentage geslaagde betalingen stijgt, zal je cashflow verbeteren.
Jouw rekening via ieder kanaal: een betaallink kan via ieder kanaal verstuurd worden. Niet alleen via e-mail, SMS, WhatsApp of andere digitale kanalen, maar ook via een papieren factuur! We plaatsen dan een QR-code op de factuur. De QR-code fungeert dan als betaallink.
Laat de consument betalen zoals hij dat wil: een digitale acceptgiro is kanaalafhankelijk en op elke wijze te voldoen. Bijvoorbeeld door i-DEAL, achteraf betalen met PayPal of het afgeven van een digitale machtiging. Zelfs een betalingsregeling is mogelijk. Binnen de gestelde kaders uiteraard. Zo creëren we nog meer gemak voor jouw consument.
Jouw betaalverzoek, jouw huisstijl: jouw klant verwacht een vlekkeloze betaalervaring in een herkenbare omgeving. Daarom wordt alles opgemaakt in jouw huisstijl. Het bericht, de betaalpagina: alles. Zo wordt het jouw klant zo makkelijk mogelijk gemaakt om te betalen met als resultaat een betere cashflow.
“Door het gemak van een digitaal betaalverzoek is de conversie van verzoek naar betaling torenhoog. Voor de consument optimaal gemak en voor jou een betere cashflow.”
– Anne-Fleur van der Veen – Customer Succes Manager @ AddComm
Meer weten over de voordelen van digitaal factureren of wat het jou (en jouw klanten) op gaat leveren? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een demo aan.