Consumenten worden overspoeld met honderden online reclame-uitingen per dag. Op hun timeline of in hun inbox, tijdens het luisteren van muziek of voorafgaand aan een video. Er wordt door organisaties continu gevochten om de beperkte aandacht van de consument. Persoonlijke aandacht is in deze aanpak vaak ver te zoeken. Bovendien zorgt de digitale verzadiging ervoor dat je als ondernemer op zoek moet naar andere manieren om op te vallen. Maar hoe doe je dat? We spreken met Bob van Ierland, Directeur Mail Nederland, over de kracht van aandacht.
“Nu de nadruk ligt op de inzet van digitale middelen is de deurmat een exclusieve plek geworden. Eentje waar een boodschap goed opvalt”, vertelt Bob. “Met een direct mail stuur je een commercieel aanbod of bied je klanten met relevante informatie een helpende hand. Doe je dat gepersonaliseerd? Dan neem je oprecht de moeite om je doelgroep te bereiken. Je boodschap komt aan en wordt om die reden beter onthouden. Want wie aandacht geeft, krijgt aandacht terug. En om die kracht van post en het effect van personalisatie te meten, doen we veel onderzoeken samen met MetrixLab. En wat blijkt? Het gaat om een goede mix tussen online en offline kanalen. Start je een campagne met een e-mail en volg je deze op met een direct mail, dan neemt de koopintentie toe met 22%. Daarnaast bekijken ontvangers gepersonaliseerde direct mail 43% langer dan een generieke direct mail, herinnert 42% van de ontvangers zich nog een specifieke direct mail en geeft 34% van de ontvangers aan dat andere mensen in het huishouden de direct mail ook lezen. Dat zijn mooie cijfers die het belang van personalisatie en aandacht voor het individu benadrukken. Daarom ben ik ook van mening dat er de komende jaren een verschuiving komt van digitale transformatie naar aandachttransformatie.”
“Om effectiever te zijn hoef je niet méér te verzenden. Het gaat vooral om het besteden van persoonlijke aandacht aan de klant.”
– Bob van Ierland – Directeur Mail NL @ PostNL
Om die aandachttransformatie te realiseren, is personalisatie essentieel volgens Bob: “Om je doelgroep echt te raken, moet de informatie die je stuurt relevant zijn, begrijpelijk en aantrekkelijk overgebracht worden. Daarom adviseren we onze klanten over onder andere doelgroepbenadering en de opmaak van een direct mail. Zodat zij de boodschap kunnen afstemmen op de ontvanger. De persoonlijke kenmerken, voorkeuren en interesses van de ontvanger zijn daarin leidend. Om effectiever te zijn hoef je dus niet méér te verzenden. Het gaat vooral om het besteden van persoonlijke aandacht aan de klant. Zo trek je de aandacht en verleid je de lezer om verder te kijken en actie te ondernemen. Personalisatie draagt bij aan een positieve beleving van je merk én het versterkt de relatie met je klant. Dit is niet alleen cruciaal voor de conversie op de korte termijn, maar juist ook voor de langere termijn.”
Aandacht van de consument, sollicitant of een prospect; in tijden van COVID-19 en lockdowns was dat volgens Bob een nóg grotere uitdaging: “Alles wat er gebeurt in de wereld heeft een effect op klantcommunicatie. Maar de lockdowns tijdens COVID-19 waren ook voor ons een heel nieuw fenomeen. Wij gingen letterlijk en figuurlijk naar buiten, zodat Nederland binnen kon blijven. Wij bezorgden de spullen om een thuiskantoor in te richten, deden miljoenen kaarten door de brievenbussen én bezorgden aardigheidjes van werkgevers en bedrijven om binding te houden met hun medewerkers en klanten. Juist in tijden van afzondering was de behoefte aan verbinding heel groot. Wij hebben in de coronatijd meer dan ooit gemerkt dat aandacht ons aan elkaar verbindt, en dat wij als PostNL die aandacht hebben kunnen bezorgen.”
Jouw klanten ook in 2035 nog gegarandeerd bereiken? Download dan het trendrapport ‘dé 4 trends in klantcommunicatie’. Hierin lees je alles over trends als de klant bepaalt, technologie, wetgeving en MVO. Laat hieronder je (e-mail)adres achter en wij sturen het trendrapport naar je toe.