Zo verkrijg je vaker een machtiging voor automatische incasso

Tips over hoe je vaker een machtiging voor automatische incasso kunt krijgen.

Een machtiging krijgen voor automatische incasso is voor veel creditmanagers een belangrijk doel. Je hebt immers geen last meer van te late betalingen. Het kan nog wel voorkomen dat een betaling storneert, maar er is geen menselijke handeling van de debiteur meer nodig. Dat komt meestal ten goede aan je DSO (Days Sales Outstanding). Maar hoe verkrijg je vaker een machtiging voor automatische incasso?

Een e-Mandate voor een SEPA machtiging

Om automatisch te mogen incasseren heb je een SEPA machtiging nodig. SEPA is binnen de Europese Unie in het leven geroepen om het betalingsverkeer binnen de Eurozone te harmoniseren. Een SEPA machtiging kan op papier gegeven worden, maar ook digitaal.

Een digitale incassomachtiging noemen we ook wel een e-Mandate. Een e-Mandate wordt afgegeven via de digitale bankomgeving van de consument. In deze blog geven we tips voor het vaker verkrijgen van een machtiging voor automatische incasso via een e-Mandate.

Benadruk de voordelen, wek vertrouwen

Het belangrijkste is dat de klant overtuigt is van de voordelen van een automatische incasso. Benadruk daarom de voordelen, zoals het gemak van een automatische incasso.

Daarnaast is het belangrijk dat je het vertrouwen van de klant wint. Hij moet jou immers toestemming geven om eenmalig of periodiek geld van zijn rekening te incasseren. Met een digitale incassomachtiging kan hij bovendien de betaling niet storneren. Een digitale incassomachtiging wordt namelijk gezien als een soort contract. De klant moet er dus op kunnen vertrouwen dat de machtiging voor automatische incasso niet wordt misbruikt.

Een machtiging voor automatische incasso via een betaallink

Klanten verwachten een vlekkeloze betaalervaring. Betalen is nu immers niet het meest leuke onderdeel van een aankoop. En zeker als het gaat om zaken als belastingen, huurincasso's of facturen voor energielevering, is gemak een vereiste. Voor veel klanten geldt al dat ze een digitale factuur prima vinden. Dat kan natuurlijk middels een PDF, maar een betaallink in een e-mail of SMS is veel gemakkelijker!

Met DigiAccept, het betaalplatform van AddComm, bied je de klant vervolgens verschillende mogelijkheden om te betalen. Bijvoorbeeld in twee klikken via iDEAL, via een betalingsregeling (onder jouw voorwaarden uiteraard) maar je kan ook een e-Mandate verkrijgen. Zo maak je het de klant gemakkelijk om een machtiging voor automatische incasso af te geven.

Van een printfactuur naar automatische incasso

Hoewel veel klanten een digitale factuur of betaallink prima vinden, zijn er ook mensen die de factuur nog geprint via de post ontvangen. Aan het versturen van een geprinte factuur zijn hogere kosten verbonden dan aan het verzenden van een factuur via de digitale snelweg. Het is dus zaak om ook deze mensen een digitale incassomachtiging af te laten geven.

Een manier hiervoor is het inzetten van een QR-code. Deze wordt geplaatst op de factuur. Na het scannen van de code met de mobiele telefoon, komt de klant op de betaalpagina van DigiAccept. Hier kan vervolgens een e-Mandate worden afgegeven.

Stuur een bedank-berichtje!

Heeft iemand betaald? Laat dan eens wat van je horen! Stuur hem een berichtje waarin je hem bedankt voor de betaling. Daarnaast kun je zo'n bericht ook direct gebruiken om een machtiging voor automatische incasso te verkrijgen. Dat is klantvriendelijk én zorgt voor meer incassomachtigingen.

Motiveer late betalers om een e-Mandate af te geven

Sommige debiteuren kunnen niet betalen, anderen willen het niet en dan heb je nog de groep die het vaak vergeet. Vooral de laatste groep heeft zelf ook baat bij een automatische incasso. Zij hoeven dan immers niet meer om de betaling te denken.

Je kunt deze groep betalers motiveren om een e-Mandate af te geven. Bijvoorbeeld door enkele dagen voor het verstrijken van de betaaldatum een herinnering te sturen met de mogelijkheid een machtiging voor automatische incasso af te geven.

Na het verstrijken van de betaaldatum stuur je een herinnering. Ook in dit bericht kun je de mogelijkheid bieden voor het afgeven van een digitale incassomachtiging.

Automatiseer je Creditmanagement met Flowize

Alle bovengenoemde tips zijn eenvoudig te realiseren met Flowize, het omnichannel communicatieplatform van AddComm. Doordat het betaalplatform DigiAccept volledig te integreren is in Flowize, kan alle communicatie rondom het betaalproces geautomatiseerd worden.

Het grote voordeel van Flowize is dat je als Creditmanager zelf aan de knoppen zit. Je beheert zelf de templates, de content en de kanalen en je bouwt eenvoudig geautomatiseerde communicatieflows. De IT-afdeling heb je dus niet meer nodig.

Wil je meer informatie over hoe je vaker een machtiging voor automatische incasso verkrijgt met Flowize? Vraag dan vrijblijvend een demo aan door één van onze consultants.

Vaker een machtiging voor automatische incasso?

Vraag vrijblijvend een demo aan door één van onze consultants.

Demo Flowize