De voordelen van sociaal incasseren

Sociaal incasseren begint met vroegsignalering van mogelijke betalingsproblemen en het kennen van de klant. Lees alles over de voordelen in deze blog.

voordelen sociaal incasseren

Sociaal incasseren lijkt wel een modeterm. Het wordt ook wel Maatschappelijk Verantwoord Incasseren genoemd. Je komt het regelmatig tegen in het nieuws of op incasso-gerelateerde websites. Creditmanagers en incasso-organisaties zijn er maar druk mee. Een minnelijk incassotraject in plaats van een gelijke en afstandelijke aanpak van alle debiteuren.

Maar waarom zou je tijd en geld investeren in een sociale aanpak met oog voor de persoonlijke situatie van de debiteur? Je wilt immers zo snel en efficiënt mogelijk incasseren. Een persoonlijk telefoontje plegen naar iedere debiteur past daar niet bij, zo lijkt het. Toch heeft sociaal incasseren grote voordelen. In deze blog vertellen we je er meer over.

Een tegenstelling: sociaal incasseren en efficiency

We schreven er al eerder over: hoe kun je nou op maatschappelijk verantwoorde wijze incasseren en toch een efficiënt proces hanteren? Het lijkt een tegenstelling maar dat is het niet. Een voorbeeld:

Een huurder betaalt al enkele maanden zijn huur te laat. Iedere maand duurt het langer om te incasseren. De schuld wordt groter en inmiddels worden er automatisch aanmaningen verzonden met bijkomende kosten. Na verloop van tijd wordt er helemaal niet meer betaald. De vordering wordt uit handen gegeven aan een incassobureau waardoor er nóg meer kosten bijkomen. Uiteindelijk blijkt de huurder zijn baan verloren te hebben. Hij heeft bij verschillende instanties betalingsproblemen en wordt failliet verklaard. De woningcorporatie ontvangt slechts de helft van de openstaande vordering.


Tip: lees ook onze blog over het digitaliseren en automatiseren van huurincasso's.


Dit voorbeeld laat heel duidelijk zien wat voor effect een zogenaamd efficiënt proces kan hebben. De huurincasso’s waren netjes geautomatiseerd en ook het herinnering- en aanmaningsproces verliep automatisch. Helaas bleek de huurder niet te kúnnen betalen. Het resultaat is een failliet verklaard persoon en een vordering die slechts voor de helft geïnd kon worden.

Een telefoontje van een incassomedewerker bij de woningcorporatie had tijd, moeite en ook persoonlijk leed kunnen besparen. Er had een betalingsregeling getroffen kunnen worden. Misschien had de woningcorporatie wel hulp kunnen (laten) bieden bij het vinden van een nieuwe baan. Zo had sociaal incasseren voor alle partijen tot een betere uitkomst geleid.

Flexibiliteit voorkomt faalkosten

Sociaal incasseren betekent ook dat je flexibel moet kunnen zijn. Zo zijn er debiteuren die het liefst op de dag dat ze hun salaris ontvangen, alle vaste lasten betalen. Anderen kiezen ervoor om alles op de eerste van iedere maand over te maken. Door hierin flexibiliteit te bieden, worden onnodige herinneringen voorkomen. De debiteur is immers wel van plan om te betalen, maar wel op een andere datum door hen gekozen. Een herinnering versturen is dan onnodig en brengt onnodige kosten met zich mee.

Maar hoe zorg je voor flexibiliteit in het incassoproces? Een veelgebruikte manier is het plaatsen van een formulier op je website waarin je vraagt naar de gewenste terugkerende incassodatum. Iedere debiteur kan dit formulier invullen waarna de gewenste datum geregistreerd wordt in het ERP-systeem zodat je precies weet wanneer de debiteur zal betalen.


Met het omnichannel communicatieplatform Flowize kun je het incassoproces automatiseren én flexibel houden. Lees hier meer over het automatiseren van het incassoproces.


Sociaal incasseren verhoogt de klanttevredenheid

Sociaal incasseren helpt niet alleen vorderingen te innen en onnodige kosten te voorkomen, het verhoogt ook de klanttevredenheid. Zo kun je een debiteur, die altijd enkele dagen te laat betaalt, een servicebericht sturen met de vraag om een gewenste incassodatum op te geven. Daarmee laat je blijken oplossingsgericht te zijn. Onnodige herinneringen hebben bovendien een negatief effect op de klanttevredenheid. En als we het voorbeeld er nog eens bij nemen: als een woningcorporatie een huurder helpt om een nieuwe baan te vinden, zal dat ongetwijfeld de tevredenheid verhogen.

Aanpak sociaal incasseren

Om te starten met sociaal invorderen zijn twee zaken van belang: op tijd betalingsproblemen signaleren en het kennen van de klant.

Vroegsignalering

Een debiteur die altijd op tijd betaalt, maar op een bepaald moment enkele dagen te laat is, is geen probleem. Betaalt diezelfde debiteur de volgende maand weer te laat, dan zou dat een signaal voor een toekomstig betalingsprobleem kunnen zijn. Door hierop vroegtijdig te anticiperen, kan er direct een oplossing worden gezocht.

Ken de klant

Als debiteurenafdeling bedien je verschillende doelgroepen. Je hebt klanten die altijd op tijd betalen, klanten die wat nonchalanter zijn en regelmatig een paar dagen te laat betalen, klanten die serieuze betalingsproblemen hebben waarvoor een oplossing moet worden gezocht en uiteraard de wanbetalers. Klanten die wel kunnen maar niet willen betalen. Iedere doelgroep vraagt om een aparte aanpak. Door te werken met persona’s, zoals GGN Incasso doet, kun je iedere doelgroep op gerichte wijze benaderen.

Effectief debiteurenbeheer

Als medewerker op een debiteurenafdeling heb je een belangrijke rol in de organisatie. Jij helpt uiteindelijk om vorderingen betaald te krijgen. Bij AddComm hebben we veel ervaring met incassoprocessen. We hebben deze ervaringen gebundeld in onze whitepaper “9 tips voor effectief debiteurenbeheer.” Download de whitepaper gratis en profiteer van de best practices uit de markt.

Download de whitepaper

Profiteer van onze kennis van de markt met de gratis whitepaper 9 tips voor effectief debiteurenbeheer.

Whitepaper 9 tips voor effectief debiteurenbeheer