Creditmanagement automatiseren met Flowize

Creditmanagement automatiseren leidt tot drie belangrijke zaken voor jou als Creditmanager:

  1. Een efficiënt incassoproces
  2. Een lagere DSO
  3. Een hoger percentage geïnde vorderingen.

Met Flowize automatiseer je het proces en beheer je alle kanalen en content waarmee je jouw debiteur wil bereiken. Zonder IT nodig te hebben.


Flowize: het platform voor geautomatiseerd Creditmanagement

Flowize is hét omnichannel communicatieplatform voor geautomatiseerd Creditmanagement. De krachtige workflow-functionaliteit automatiseert incasso- en aanmaningsprocessen en verstuurt facturen en aanmaningen via alle kanalen.

Automatisering zonder de IT-afdeling
Dankzij de gebruiksvriendelijke interface heb je als Creditmanager de IT-afdeling niet meer nodig. Je automatiseert gemakkelijk processen zoals het versturen van herinneringen of aanmaningen. Jij bepaalt het kanaal én de content. De regie komt weer in jouw handen te liggen.

Verbeter de klantervaring - start met sociaal invorderen

Kies het juiste kanaal
Customer Journey Management wordt steeds vaker toegepast voor het verbeteren van de klantervaring. De wijze van het innen van een openstaande vordering maakt daar een belangrijk deel van uit. In dat verband is sociaal invorderen een veel gebezigde term.

Steeds vaker is er aandacht voor de persoonlijke situatie van de debiteur die te laat of helemaal niet betaald. Een debiteur is immers niet alleen een papieren vordering, maar ook een alleenstaande bejaarde die niet meer weet hoe hij zijn e-mail moet openen.

Door het zelflerend vermogen van Flowize, kiest het systeem automatisch het best converterende kanaal uit het verleden. Een ouder iemand die moeite had met zijn e-mail, ontvangt voortaan een papieren factuur per post. Een millennial ontvangt een whatsappje met betaallink.

Voorkom schuldproblematiek
Als creditmanagementafdeling beschik je over een schat aan informatie. Flowize sluit je eenvoudig aan op je bestaande IT-systemen. Door betaalgedrag uit het verleden te analyseren, kun je schuldproblematiek in de toekomst voorkomen.

Betaalt een debiteur vaak te laat? Of heb je wellicht in het verleden een vordering uit handen moeten geven? Pas je communicatie dan aan op deze debiteur. Biedt hem bijvoorbeeld van te voren de mogelijkheid aan een betalingsregeling af te spreken via een betaallink.

Kortom: door debiteuren te segmenteren op basis van historisch (betaal)gedrag, ontstaan profielen waardoor je gerichter kunt communiceren. Hiermee voorkom je aanmaningen of zelfs schulden en maak je het de debiteur extra gemakkelijk om de vordering te voldoen.

Door Creditmanagement te digitaliseren en te automatiseren verlagen wij je DSO en helpen we je meer vorderingen op sociaal verantwoorde wijze te innen.

Bart Vink

Flowize Consultant bij AddComm


Creditmanagement automatiseren - een betere cashflow

Door repeterende taken te automatiseren, kun je uiteindelijk met minder mensen hetzelfde werk doen. Dat betekent niet dat je collega's weg-geautomatiseerd worden. Het bied je juist de mogelijkheid om persoonlijke aandacht te geven aan debiteuren die dat nodig hebben. Daarmee verhoog je de kans dat zij (sneller) betalen en dat komt ten goede aan je cashflow.

Er zijn nog veel meer voorbeelden hoe je met een geautomatiseerd proces je cashflow verbeterd. Denk aan een optimaal ingericht aanmaningsproces. Openstaande vorderingen verworden al gauw tot hoofdpijndossiers. Automatisch verstuurde aanmaningen via het juiste kanaal zorgen ervoor dat er geen vorderingen meer tussen wal en schip vallen. Bovendien pas je eenvoudig de content aan op basis van betaalgedrag in het verleden. Alles voor de beste conversie.

Voorbeeld geautomatiseerd factureren

Factureren is een belangrijke stap in het Creditmanagement proces. Door digitaal en geautomatiseerd te factureren, wordt de opvolging en het debiteurenbeheer een stuk gemakkelijker gemaakt. Hieronder vind je een voorbeeld van geautomatiseerd factureren.

  1. Het financieel pakket stuurt data naar Flowize. Flowize genereert automatisch een unieke betaalpagina, een betaallink en PDF factuur en stuurt deze via e-mail naar de debiteur.
  2. Als de e-mail na 4 uur bounced, start Flowize automatisch een proces op en checked of er een mobiel telefoonnummer bekend is.
  3. Vervolgens genereert Flowize een unieke, gepersonaliseerde webpagina waar de debiteur zijn juiste e-mail adres kan invullen. Flowize stuurt de URL van deze pagina via SMS naar het mobiele nummer.
  4. Als de debiteur binnen 1 dag zijn e-mail invult, wordt de factuur direct naar dat adres verstuurd. Anders stuurt Flowize de PDF factuur naar een Print Provider die de factuur via post verstuurd.

Dit voorbeeld laat goed zien hoe je een gedeelte Creditmanagement kunt automatiseren en daarbij de kwaliteit van je data naar een hoger niveau brengt.

Wil je meer informatie over Flowize en het automatiseren van het Creditmanagement proces? Vraag vrijblijvend een demo aan door één van onze consultants.

Creditmanagement automatiseren?

Vraag een vrijblijvende demo aan van Flowize door één van onze consultants.

Of neem contact op via 033 - 454 9000 of per e-mail via info@addcomm.nl.

Demo Flowize