Afterpay

De nieuwe standaard voor online achteraf betalen

Online winkelen is een kwestie van gemak, maar ook van vertrouwen. Want anders dan in een winkel van steen en glas, vinden betaling en levering op een ander tijdstip plaats. Vooruitbetalen is niet bij elke online consument populair, zeker als zij de winkel niet kennen of de aankoop om een hoger bedrag gaat. AfterPay maakt achteraf betalen mogelijk, waarbij de online retailers erop kunnen vertrouwen dat zij hun geld krijgen. En belooft daarmee dé standaard te worden voor het nieuwe achteraf betalen op het web.

AfterPay behoort tot de eerste oplossingen voor achteraf betalen via internet. In 2004 gestart onder de vleugels van Transfair, na een buy-out door Manon Harmelink en Stefan van den Berg in 2010 uitgegroeid tot een volwaardig merk voor achteraf betalen. Hiermee verovert het bedrijf een vaste plek tussen andere betaalmethoden als PayPal, iDEAL en Mastercard/Visa. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa en ver daarbuiten.

Online winkelen, achteraf betalen

"We bieden toegevoegde waarde voor de online retailer én de consument", vertelt Stefan van den Berg. "Grote spelers als Bol.com en Wehkamp.nl bieden  de acceptgiro betaalmethode al jaren standaard aan. AfterPay maakt het achteraf betalen nu mogelijk voor iedere geintereseerde webshop, grote spelers als Bart Smit, Scapino, Free Record Shop, Kleertjes.com, Mycom, maar  ook  de kleinere, minder bekende of beginnende webshop. De consument hoeft pas te betalen als het product of dienst is geleverd. AfterPay werkt dan ook sterk drempelverlagend en dus omzetverhogend. Maar ook bij de bekende online retailers zien we dat achteraf betalen steeds meer de 'normale' betaalwijze wordt. Na iDeal staat AfterPay op de tweede plek in Nederland als het gaat om geprefereerde online betaalwijze. Daar zijn we geweldig trots op." In de afgelopen zes maanden sloot het bedrijf overeenkomsten met alle toonaangevendepayment service providers. Hieronder Ogone, DocData, Worldpay en ABN AMRO Payment. Online retailers die hun betalingsdiensten inbouwen in hun webshop, krijgen ook de optie van AfterPay als standaard meegeleverd indien zij dit wensen.

Voor de online retailer biedt AfterPay de nodige zekerheid over de betaling. Het bedrijf verzorgt het complete inningsproces, maar staat ook garant voor de betaling. AfterPay maakt real time een inschatting van de kredietwaardigheid van de klant. Op basis van deze check kan de klant betalen via AfterPay óf kiezen uit de andere betalingsopties.

Billing uitbesteden

"Het versturen van papieren en digitale rekeningen vormt een essentieel onderdeel van onze dienstverlening", vertelt Stefan van den Berg. "Toch doen we dit niet in eigen huis. Want rekeningen versturen is niet onze core business. We besteden dit uit aan een partij voor wie dat wel zo is: AddComm. Zij hebben zich goed verdiept in wie wij zijn. Ze begrijpen het karakter van billing. AddComm biedt ons  een goed en flexibel platform. Inmiddels gebruiken honderden webshops AfterPay en versturen we per kwartaal 100.000-den acceptgiro's, zowel fysiek als digitaal. Al die documenten moeten natuurlijk helemaal de eigen look & feel hebben van de afzender, de online retailer. AddComm maakt dat voor ons mogelijk."

 "Als je zoiets essentieels uitbesteedt, draait alles om vertrouwen", vervolgt Stefan van den Berg. "Met AddComm hebben we extreem korte lijnen: ik kan Ludolf van der Veen [directeur van AddComm] altijd bellen. Ze spelen zeer kort op de bal. Dat is essentieel om snel zaken te herstellen als het nodig is."

DigiAccept

Online shoppers die achteraf willen betalen kunnen bij AfterPay kiezen tussen een papieren factuur met acceptgiro of een digitale. Hiervoor gebruikt AfterPay de DigiAccept van AddComm, de digitale acceptgiro per e-mail. "Wij geloven enorm in DigiAccept. Zo'n digitale acceptgiro bevat een directe link met iDeal. Dat verlaagt de drempel om te betalen. Klanten hoeven niks over te tikken en zelfs de betaling binnen 14 dagen agenderen. Consumenten waarderen deze voordelen."

Ideaal voor mobiel winkelen

Stefan van den Berg ziet ook een rol voor DigiAccept in mobiel betalen. Shoppen op de smartphone en Ipad is bezig aan een onomkeerbare opmars. Alleen hoe betaal je veilig onderweg? Een random reader is niet voorhanden en creditcardgegevens verzenden via publieke hotspots is niet populair. "Achteraf betalen via DigiAccept is ervoor gemáákt", vindt Stefan. "Dit blijkt uit verschillende pilots die AfterPay heeft gedaan met mobiel betalen. 75% van de mobiele shoppers verkiest DigiAccept boven PayPal en de creditcard. Mobiel bestellen en achteraf betalen met DigiAccept heeft een enorme groeipotentie."

Nieuwe betaalstandaard

Maar voordat DigiAccept kan uitgroeien tot een gevestigde standaard, moet het fenomeen bekender worden bij de consument, vindt Stefan van den Berg. "Voor business to business zie ik geen enkel probleem. Maar we merken dat veel consumenten nog denken dat de DigiAccept een soort vooraankondiging is voor de echte acceptgiro. Hier ligt een uitdaging voor AddComm: zorg dat DigiAccept net zo bekend wordt als pinnen. Dit is een voorwaarde om te slagen. Want er zijn meer kapers op de kust en de markt wacht af: wie wordt de nieuwe standaard in digitale acceptgiro's? Wat ons betreft DigiAccept. AddComm heeft het technisch prima voor elkaar. We hadden behoefte aan een helpdeskservice waarmee we direct een DigiAccept kunnen versturen én zien of die betaald is. Daarop wordt snel met een oplossing gereageerd."

Maatschappelijk verantwoord

"DigiAccept is wat mij betreft de volgende generatie als het om direct betalen gaat", vervolgt Stefan van den Berg. "Daarom promoten wij DigiAccept als voorkeursbetaalwijze. Natuurlijk maakt de webshop deze keuze. Maar in de toekomst is DigiAccept de standaard en kiest de consument. Dat past in onze visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij je liefst zo min mogelijk papier gebruikt. De papieren acceptgiro zal langzaam verdwijnen."

Workshop Web2Connect

Blijf op de hoogte van de laatste multichannel ontwikkelingen.

MEER INFORMATIE