Zo verhoog je als belastingsamenwerking de klanttevredenheid

Vijf tips om als belastingsamenwerking de klanttevredenheid te verhogen.

Belastingaanslagen, burgers zijn er niet altijd blij mee. Of zeg maar gerust nooit. Want wie vindt het nou leuk om te moeten betalen? Ergens weten mensen wel dat het nodig is, maar leuk is het niet.

De gemiddelde burger is daarom nogal kritisch op de belastingsamenwerkingsorganisatie. Snelheid, nauwkeurigheid en gemak zijn vereisten. Gaat het op één van die drie punten mis? Dan daalt de klanttevredenheid in sneltreinvaart. Daarom geven we je in deze blog vijf tips om als belastingsamenwerking de klanttevredenheid te verhogen.

Hoe verhoog je de klanttevredenheid?

  1. Slim opleggen: als belastingsamenwerking heb je toegang tot enorm veel data. Met die data is het mogelijk om op een slimme manier aanslagen op te leggen. Kijk bijvoorbeeld naar historisch betaalgedrag. Betaalt een debiteur altijd een paar dagen te laat en ontvangt hij daardoor een herinnering? Leg de aanslag de volgende keer dan eens een paar dagen later op. Misschien ontvangt de debiteur pas laat zijn salaris en kan hij daardoor niet op tijd betalen. Door een paar dagen later de aanslag op te leggen, voorkom je het sturen van een herinnering. Dat verhoogt de klanttevredenheid én de debiteur kan op tijd betalen.
  2. Plaats een betaallink op de aanslag: moeten de burgers nog steeds het IBAN-nummer overtypen? Dat kan makkelijker! Plaats een betaallink op de aanslag. In enkele muisklikken betalen de burgers de aanslag. Dat verhoogt de klanttevredenheid en door het gemak betalen veel burgers ook nog eens sneller.
  3. Wees bereikbaar: dit zou je een 'open deur' kunnen noemen. Maar bereikbaar zijn hoeft niet te betekenen dat je extra medewerkers in je klantcontactcentrum nodig hebt. Plaats bijvoorbeeld een kennisbank op je website waar de meest-gestelde vragen worden beantwoord. Of nog beter: installeer een intelligente chatbot op de website die antwoord geeft op de vragen van de burgers.
  4. Laat de klant het kanaal bepalen: de ene burger ontvangt zijn aanslag het liefst per e-mail of via MijnOverheid terwijl een andere burger zijn aanslag wellicht nog het liefst per post ontvangt. Iedere klant heeft wel zijn of haar voorkeurskanaal. Zorg dan ook dat je alle kanalen kunt inzetten en laat de klant het kanaal bepalen.
  5. Sociaal invorderen: een belangrijk thema binnen veel belastingsamenwerkingen. Sociaal invorderen betekent aandacht voor de persoonlijke situatie van de debiteur en daarop het proces afstemmen. Met de data die je als organisatie hebt, kun je van te voren al inschatten of een debiteur extra aandacht nodig heeft. Hierop kun je pro-actief inspelen. Bel een bijstandsmoeder met twee kinderen eens op en bespreek hoe je het proces zo kunt afstemmen dat zij op tijd kan betalen.

De klantreis voor belastingsamenwerkingen

Veel belastingsamenwerkingen zijn al bezig met het toepassen van deze of soortgelijke zaken. De zogeheten customer journey of klantreis wordt steeds belangrijker. Digitalisering en automatisering van processen zijn thema's die hier nauw mee samenhangen.

AddComm helpt belastingsamenwerkingen met deze digitale transformatie. Met ons SaaS-platform Flowize helpen we je een omnichannel ervaring voor de burgers te realiseren en automatiseren we de communicatie in het proces van heffen, innen en waarderen. Meer weten? Bekijk onze pagina over Flowize voor belastingsamenwerkingen.

Meer weten?
Wij reageren
binnen 24 uur.

Of. Bel mij terug.