De Digitale Acceptgiro: een succes bij woningcorporatie Portaal

Woningcorporatie Portaal werkt samen met AddComm aan het digitaliseren van het outputmanagement van Portaal. In deze blog lees je de eerste resultaten.

In de afgelopen periode hebben woningcorporatie Portaal en AddComm samengewerkt aan het digitaliseren van het outputmanagement van Portaal. Inmiddels is het eerste proces gedigitaliseerd: het acceptenproces. De woningcorporatie stimuleert haar huurders hiermee over te stappen van een fysieke acceptgiro naar de digitale acceptgiro via e-mail. Deze ontwikkeling past in het Verhaal van Portaal om haar processen duurzaam en efficiënt in te richten.

De overstap naar digitaal

Hoewel Portaal graag de stap naar digitalisering wilde maken, mocht dit niet ten koste gaan van de tevredenheid van de huurders over hun dienstverlening. Daarom is er een enquête uitgezet onder de huurders met als hoofdvraag in hoeverre de huurders tevreden zijn met de digitale acceptgiro en hoe de overstap naar digitaal wordt ervaren. Hierbij is onderscheid gemaakt in de groep huurders die gebruikt maakt van het klantportaal van de woningcorporatie (Mijn Portaal) en de huurders die daar geen gebruik van maken.

En het resultaat mag er wezen met een gemiddelde score van een 8,5 over beide groepen. Meer dan de helft van de huurders beoordeeld de digitale acceptgiro zelfs met een 10! Bovendien geeft 80 tot 90 procent van de respondenten aan dat de overstap naar digitaal als gemakkelijk werd ervaren. Cijfers waar Portaal met recht trots op mag zijn.

Veilig en vertrouwd

Naast het vragen om ervaringen rondom de overstap naar digitaal, heeft Portaal ook tips en adviezen gevraagd aan haar huurders. Hieruit bleek dat het gevaar van phishing mails een gedeelde zorg was. De huurders wilden er zeker van kunnen zijn dat de e-mail met de digitale acceptgiro van de woningcorporatie afkomstig was. Daarom is besloten een betrouwbare URL van de betaallink te gebruiken: betalen.portaal.nl.

Tenslotte bleek dat de tijdigheid van de e-mails voor sommige huurders wennen was. Een e-mail verdwijnt regelmatig naar de achtergrond en kan vergeten raken, terwijl je een brief gemakkelijk in het zicht op tafel kunt laten liggen. Samen onderzoeken Portaal en haar huurders naar de beste timing voor de e-mails.

Vervolg

De eerste stap naar digitalisering van de woningcorporatie is een succes en het mag dan ook geen verrassing heten dat het vervolg van het project dit jaar al gepland staat. De outputstraat van Portaal en AddComm wordt gedigitaliseerd en de processen ‘Aanmanen’, ‘Service & verbruik’ en ‘Jaarlijkse huurverhoging’ worden gedigitaliseerd.

Meer informatie

Woningcorporatie Portaal is lid van SWEMP, een samenwerkingsorganisatie waarin vijf grote woningcorporaties verenigd zijn. Alle corporaties maken gebruik van het ERP-systeem Empire en trachten hierin hun processen te harmoniseren. De samenwerking biedt grote voordelen op het gebied van ICT, efficiency en klanttevredenheid. Gezamenlijk digitaliseren de corporaties hun klantenservice, bedrijfsvoering en de algehele samenwerking. AddComm begeleidt en ondersteunt SWEMP hierbij. Het introduceren van de digitale acceptgiro bij Portaal is onderdeel van dit project.

Ervaar het gemak
van DigiAccept

Vraag een vrijblijvende demo aan van de digitale acceptgiro om de mogelijkheden voor jouw organisatie in kaart te brengen.

E. info@addcomm.nl | T. 033 - 454 9000

Demo DigiAccept