Geen klant is hetzelfde. Daarom benader je ze ook niet allemaal op dezelfde manier. Voor klanten en bedrijven met een betalingsachterstand geldt dat net zo. “Personalisatie is daarbij het toverwoord”, zegt CEO John Notenboom. “Bij GGN hebben we daarom in 2016 de ‘one size fits all’-benadering richting onze klanten losgelaten. Sindsdien focussen we ons meer op de diversiteit aan klantgroepen, met wie we op verschillende manieren communiceren. Voor 2016 zagen we de klant als homogene groep, die op één manier werd aangesproken, benaderd en behandeld. Deze werkwijze deed echter onrecht aan de diversiteit aan klanten. We beschikken bij GGN namelijk over een database van meer dan drie miljoen (3,6 MIO) consumenten en 600.000 bedrijven. Klanten die stuk voor stuk uniek zijn. Wij verzamelen gegevens over het betaalgedrag uit het verleden en heden. Op basis van deze gegevens hebben we vijf verschillende betaalsegmenten ontwikkeld. Die zijn we later persona’s gaan noemen.”
“De persona’s zijn ontwikkeld op basis van gedragsdata die expliciet en impliciet aanwezig zijn in de database van GGN. Voorbeelden van gedrag zijn bijvoorbeeld, ‘toenemende of dalende schuld’, ‘netjes aan de betalingsverplichting voldoen of juist niet’ en ‘proactief contact opnemen met GGN of juist niet’. Deze en nog ruim vijftig gedragskenmerken hebben we gebruikt om de klanten in de volgende vijf groepen in te delen: Probleembetaler Tamara, Moeizame betaler Bryan, Betrokken modale betaler Job, Nonchalante betaler Saïda en Welgestelde laatbetaler Hendrik-Jan. Door klanten op deze manier in te delen, kunnen we nu per segment een passend behandelplan inzetten. We bieden de klant persoonlijke aandacht en hulp op maat en onze opdrachtgevers behalen optimaal rendement uit het incassotraject.”
“Het aantal geslaagde incasso’s van portefeuilles waarmee wij aan de slag gaan, stijgt door onze persoonlijke aanpak gemiddeld met 20 tot 30%.”
– John Nootenboom – CEO @ GGN
“Alle klanten van GGN hebben te maken met betaalachterstanden. Maar het betaalgedrag per persona is behoorlijk anders”, vertelt John verder. “Daarom benaderen en behandelen we elke groep op een andere manier, die aansluit bij de situatie van de klant. Bij de één werkt een telefoontje beter, bij de ander een e-mail, appje of brief. Soms is alleen een duwtje in de rug nodig, soms vergaande (schuld)hulp. We hebben voor elk persona bepaald wat we zeggen tegen die klanten, hoe we het zeggen, wie welk bericht wanneer krijgt, hoe lang we de klant de tijd geven om te betalen, hoe vaak we contact hebben, welk kanaal we inzetten en welke extra hulp we de klant aanbieden. Deze gesegmenteerde aanpak heeft mijns inziens voordelen voor alle drie de partijen. Voor de klant; we sluiten beter aan op zijn/haar situatie en maken minder kosten. Voor de opdrachtgever; tevreden klanten die toch bij de opdrachtgever klant kunnen blijven, ondanks een betalingsachterstand. En voor GGN; we behandelen onze klanten effectiever en efficiënter. We kunnen klanten veel gerichter benaderen dankzij de persona’s. En dat heeft effect. Het aantal geslaagde incasso’s van portefeuilles waarmee wij aan de slag gaan, stijgt gemiddeld met 20 tot 30%.”
Jouw klanten ook in 2035 nog gegarandeerd bereiken? Download dan het trendrapport ‘dé 4 trends in klantcommunicatie’. Hierin lees je alles over trends als de klant bepaalt, technologie, wetgeving en MVO. Laat hieronder je (e-mail)adres achter en wij sturen het trendrapport naar je toe.