AddComm

BLOG

3 redenen waarom je print niet moet vergeten in omnichannel klantcommunicatie

share

Geprinte klantcommunicatie, bestaat dat nog? Alles is toch digitaal? Wie dat denkt, moet eens een kijkje komen nemen bij AddComm. Van grote multinationals tot de huisarts of kapper om de hoek: jaarlijks verwerken wij nog zo’n 250 miljoen documenten voor onze klanten. Print is dus allesbehalve dood. Maar wat zijn dan precies de mogelijkheden die printen en couverteren tegenwoordig bieden? Onze key accountmanager Nico Gunzeln vertelde er alles over in een webinar. Klik hier om ‘m terug te kijken. In deze blog delen we alvast drie redenen waarom jij print niet moet vergeten in je omnichannel klantcommunicatiestrategie.

Print heeft een hogere attentiewaarde

Stel je voor je ontvangt een brochure per mail én per post. Welke uiting trekt eerder, langer en vaker jouw aandacht? Grote kans dat het de papieren versie is. De attentiewaarde van papier ligt namelijk hoger dan e-mail. Dit komt omdat je printwerk eerder ziet. Je legt de flyer, brochure of envelop op je bureau en kijkt er tijdens een werkdag nog eens naar. Terwijl een e-mail alleen maar verder en verder naar beneden zakt in de mailbox. Dit is ook een van dé redenen dat acceptgiro’s nog altijd per post worden verstuurd. Ondanks dat de acceptgiro nog maar nauwelijks ingevuld retour wordt gestuurd, herinnert het je er wel aan dat je nog moet betalen.

“Pas jouw klantcommunicatie áltijd aan aan jouw doelgroep! Zo weet je zeker dat jouw klanten, cliënten of bewoners geen belangrijke informatie missen én dat zij benaderd worden zoals zij willen.”

– Nico Gunzeln – Key accountmanager @ AddComm

Niet iedere doelgroep communiceert digitaal

Generatie Y, Z en A, beter bekend als de millennials, Gen Z en Alpha’s: allemaal opgegroeid in een tijd van ongekende kansen. En als digital native, want een mobielloos bestaan hebben ze namelijk (bijna) niet gekend. Voor deze doelgroep is print overbodig. Máár, er is ook een grote groep mensen in Nederland die papier wel heel belangrijk vindt: generatie X en de babyboomers. Zij zijn het niet gewend om facturen te betalen via een QR-code, post te ontvangen via de berichtenbox van MijnOverheid of contracten digitaal te ondertekenen. Zonder print zouden zij dus belangrijke informatie missen. Daarom adviseren wij bij AddComm om jouw klantcommunicatie áltijd aan te passen aan jouw doelgroep. Zo weet je zeker dat jouw klanten, cliënten of bewoners geen belangrijke informatie missen én dat zij benaderd worden zoals zij willen.

Print is perfect te combineren met digitale kanalen

Print is springlevend en kent vandaag de dag ongekende mogelijkheden. Zo kan je bij AddComm je printmanagement eenvoudig combineren met digitale kanalen. Wat denk je bijvoorbeeld van de acceptgiro per post, met daarop een QR-code die verwijst naar een online betaalomgeving? Je bereikt iedere doelgroep én ze kunnen reageren op een manier die bij hen past. En op het moment dat je jouw print- en drukwerk uitbesteedt aan AddComm zorgen wij dat dit zo (kosten)efficiënt mogelijk gebeurt. Alles wordt opgemaakt in jouw huisstijl én vandaag aanleveren, betekent bij AddComm vaak vandaag geprint en aangeboden bij de postverzender. Zo garanderen wij een hoge verwerkingssnelheid voor alle klantcommunicatie.

Meer weten over printmanagement?

Print is niet dood en zal voorlopig ook nog niet verdwijnen. Wel verwacht Nico een krimp van twaalf tot vijftien procent per jaar. Nico: “Dit komt met name omdat generatie Y en Z steeds digitaler worden. Sollicitaties versturen we online, contracten worden digitaal ondertekend, facturen betalen we via internetbankieren en ook brochures, offertes en direct mails worden steeds vaker online aangeboden. Toch moeten we generatie X niet vergeten. En de hogere attentiewaarde van papier ten opzichte van e-mail. Ben jij benieuwd wat print voor jouw organisatie kan betekenen? Nico Gunzeln vertelt je hier alles over in zijn webinar. Klik hier om ‘m terug te kijken.

 

Kijk het webinar terug

Laat ons je meer vertellen over:

3 redenen waarom je print niet moet vergeten in omnichannel klantcommunicatie

Leonie van der Veen
CEO AddComm

share

AddComm
Trendrapport

Technologie heeft de afgelopen jaren de manier waarop bedrijven en klanten met elkaar omgaan volledig op zijn kop gezet. Het gedrag en de voorkeuren van klanten veranderen door technologische innovaties namelijk continu. En ook de komende vijftien jaar blijft dat zo. Ben jij klaar voor de consument van 2035; een klant die steeds veeleisender wordt in hun verwachtingen ten aanzien van service?!

 

Ontvang nu

AddComm