AddComm

BLOG

25 jaar AddComm met Ludolf en Leonie van der Veen

share

AddComm bestaat dit jaar 25 jaar. Een mooi moment om terug te blikken, maar vooral ook om vooruit te kijken. Want dat is waar het bij AddComm natuurlijk elke dag om draait; vandaag al inspelen op de uitdagingen van morgen.

Wat waren 25 jaar geleden eigenlijk de uitdagingen die AddComm vandaag de dag hebben gemaakt tot dé regisseur voor al jouw klantcommunicatie? We vroegen het aan de ‘oude’ en ‘nieuwe’ generatie van AddComm: Ludolf en Leonie van der Veen.

Let’s rewind: zo is AddComm ontstaan

Het mooie aan ondernemen is dat het je vaak overkomt. Je loopt er tegenaan. En zo was het 25 jaar geleden ook bij het ontstaan van AddComm, vertelt Ludolf: “Ik werkte in de jaren ’80 als commercieel directeur bij SMRA (Stichting Mechanische Registratie en Administratie). Zij hadden naast eigen printers en technologie ook het mooiste adressenbestand van Nederland in handen. Alle output was daar al computergedreven, en daar bleken we goud in handen te hebben, want IT-gedreven communicatie bleek de toekomst. Maar SMRA wilde activiteiten afstoten, via een Management Buyout heb ik dit onderdeel overgenomen. Tegelijkertijd werd ik benaderd om een bedrijf in De Meern over te nemen. Een hectische tijd, maar lang verhaal kort: op 1 augustus 1996 werden deze twee organisaties één en was AddComm geboren.”

Best een leuk feitje: het ontstaan van de naam AddComm
Ludolf zweerde destijds bij de kracht van ‘Het Rode Boekje’ -een jaarlijkse uitgave van DMIN met informatie over lettershops & fulfilment houses in Nederland-: “Wat er ook gebeurt, ik sta bij de volgende editie op de eerste bladzijde van het boekje. En dus was daar de uitdaging om een bedrijfsnaam met de letter ‘A’ te verzinnen, die ook nog eens vertelde wat we doen. Data, computers, communiceren, adressen… AddComm: wij voegen namelijk iets toe aan communicatie. Dat deden we al in 1996, en dat doen we -naja mijn kinderen- nu nog steeds.”

Leading in klantcommunicatie: dat word je niet zomaar

De ‘highs and lows’ van 25 jaar AddComm
Vanaf dag één heeft AddComm al als doel om ‘leading’ te worden in klantcommunicatie. Dat dit niet van de een op de andere dag gerealiseerd is én gebeurt met vallen en opstaan, is dan ook logisch. Daarom vroegen we Ludolf en Leonie naar de hoogte- (en diepte)punten van 25 jaar AddComm.

Innovatiebeurzen in Amerika

Het eerste hoogtepunt van 25 jaar AddComm is volgens Ludolf meteen de basis voor alle highlights die daarop volgen: “Al vanaf 1997 ging ik elk jaar naar een meerdaags congres in Amerika om ideeën op te doen. Professoren en concullega’s uit de branche deelden daar namelijk klantcommunicatietrends, maar ook hun visie op het vakgebied. En omdat Amerika toentertijd heel erg voorliep op Europa, moest je daar zijn om te ontdekken hoe de klantcommunicatie van de toekomst eruit kwam te zien. En dat was digitaal. Kreten als ‘jouw business verdwijnt binnen tientallen jaren, omdat alles gedigitaliseerd wordt en niemand dan meer print’, hebben mij destijds getriggerd om het tegendeel te bewijzen. Altijd al drie stappen vooruitdenken en bedenken hoe we klantcommunicatie kunnen digitaliseren. Die vooruitstrevendheid en de wil om te blijven innoveren is echt met het DNA van AddComm verweven. En ik denk dat de basis daarvoor in Amerika is gevormd.”

Digitale nota: een absoluut dieptepunt, maar tegelijkertijd ook ons grootste succes

“Door de gesprekken die ik in Amerika heb gehad over het digitaliseren van klantcommunicatie, hebben we het idee bedacht om te gaan factureren via de banksite”, vertelt Ludolf. “Ik zag in de digitale nota echt de toekomst. Dus we hebben er een aparte bv voor opgericht en onwijs veel kosten gemaakt om dat bedrijf van de grond te krijgen. Kosten gingen op dat moment voor de baten. Ondanks dat het bedrijf uiteindelijk geen succes wordt en het een van mijn grootste bloopers was, heeft het AddComm wel een hele nieuwe mindset gebracht. Waar we nu nog dagelijks van profiteren. Want bij alles wat we nu in handen krijgen, is eigenlijk de eerste vraag die we aan elkaar stellen ‘hoe kunnen we dit proces of dit product digitaal krijgen?’ Zo zie je maar weer dat elke fout tot iets nieuws en positiefs leidt. Een mooi voorbeeld daarvan was de Afvalwijzer, een product van een bedrijf dat we in 2004 overnamen. Daar was het startpunt drie verschillende afvalwijzers waar we dan per gemeente icoontjes op moesten printen, zodat mensen konden zien wanneer welk afval opgehaald werd. Heel eerlijk; dat leek ons niks. Dus zijn we na gaan denken hoe we dit principe -waar we wel volledig achter stonden- konden digitaliseren. En daar is de AfvalWijzer app uitgekomen, waar nu al meer dan 50% van alle Nederlandse gemeenten op zijn aangesloten.”

Elk denkbaar klantcommunicatiemiddel digitaliseren en elke flow automatiseren

“Mijn vader is al sinds de jaren negentig bezig met het digitaliseren van klantcommunicatie. En die mindset van het altijd beter willen doen en efficiënter willen worden, is ons dan ook met de paplepel ingegoten. Die gedachtegang vormt in mijn ogen ook de basis van wie we nu zijn, waar we staan én van de mooie mensen en klantenkring die we aan ons hebben verbonden”, vertelt Leonie. “Hoogtepunten waar ik op terugkijk, hebben dan ook te maken met het continu willen verbeteren en het slimmer maken van onze oplossingen. DigiAccept en Flowize zijn daar goede voorbeelden van. Twee platformen waarbij we verschillende klantcommunicatiemiddelen gedigitaliseerd hebben, processen geautomatiseerd zijn en de klant volledig in control is. Ik vind het dan ook heel tof dat wij alle denkbare communicatiekanalen aan elkaar weten te verbinden en zo met de klanten van onze klanten kunnen communiceren op de manier die zij wensen. Van e-mail, apps, sms, social media en MijnOverheid tot print en Voice. Van offline tot online; alles kan. En komt er morgen een nieuw communicatiekanaal bij, dan kunnen we dat -door onze drive voor innovatie- ook aan gaan bieden aan onze klanten. Dat maakt ons uniek in wie we zijn en wat we doen.”

Een blik vooruit: AddComm over vijf jaar

We hebben nu natuurlijk heel veel teruggeblikt naar de afgelopen 25 jaar. De ene naar de andere mijlpaal kwam voorbij. Maar waar staat AddComm eigenlijk over vijf jaar? We vroegen het Leonie. “Dan zijn wij natuurlijk écht leading op het gebied van klantcommunicatie. Niet alleen qua marktaandeel en in de oplossingen die wij bieden, maar bovenal in hoe klanten over ons praten en denken”, zegt Leonie. “Ons doel -en daarmee bedoel ik het doel van Chris, Arne en mij-, is gewoon dat wanneer klanten, concurrenten of prospects ook maar iets willen met klantcommunicatie, dat ze dan direct aan AddComm denken. Omdat ze weten dat wij de kennis in huis hebben om hun klantcommunicatievraagstuk op te lossen. Wij hebben namelijk verstand van het op de juiste manier inrichten van klantcommunicatieflows, we hebben de eagerness in huis om het elke dag beter te willen doen én we denken nu al na over de uitdagingen van morgen. Dat maakt dat wij voor klanten dé partner zijn op het gebied van klantcommunicatie.”

AddComm is innovatief, sexy én houdt wel van een uitdaging -of 3-

Ludolf vult Leonie hierin aan door ook nog even te benadrukken wat voor een mooie werkgever AddComm is: “Niet alleen voor onze klanten zijn we een ontzettend leuke samenwerkingspartner. Ook voor medewerkers is AddComm een heel “sexy” bedrijf om voor te werken. Wij opereren op het scharnierpunt van de nieuwe communicatiewereld. Waardoor je hier elke dag mag werken met de nieuwste technieken. Je krijgt bij AddComm dan ook de vrijheid om nieuwe ideeën aan te dragen en die vervolgens zelf te ontwikkelen. Geen idee of uitdaging is te gek.” En daar is Leonie het helemaal mee eens: “Tja, want als die uitdaging weg is, dan is het ook gewoon afgelopen. We hebben een heel mooi bedrijf overgenomen van mijn vader, waar onwijs veel potentie in zit dat we graag verder willen benutten. En gelukkig word ik elke dag nog uitgedaagd om het beter, slimmer en makkelijker te willen doen. Maar goed ook, want anders was het bij 25 jaar AddComm gebleven ben ik bang.”

Ben jij benieuwd wat AddComm voor jouw organisatie kan betekenen? Nu en in de toekomst. Neem dan contact met ons op. Samen kijken we naar verschillende vraagstukken, waarvan de antwoorden moeten leiden tot nieuwe proposities, middelen, kanalen of zelfs nieuwe businessmodellen. Onze consultants helpen jou daar graag bij; bij jou op kantoor, online of bij ons in de ballenbak. Twijfel niet en bepaal samen met AddComm de strategie voor jouw bedrijf.

share

Laat ons je meer vertellen!

AddComm
Whitepaper

AddComm maakt in een steeds complexere wereld klantcommunicatie simpel. We verbinden nieuwe technologieën aan bestaande om zo optimale klantcommunicatie te creëren. Benieuwd hoe je van jouw facturatieproces een krachtige klantbeleving maakt? Download dan onze whitepaper.

 

Download nu

AddComm

Gerelateerde blogs